Löytyykö lajisi näistä?

RiiUA:ssa harrastetaan autourheilua monessa lajissa. Monet jäsenemme harrastavat Autosuunnistusta, E-motorsportia, Pienoisautoilua radio-ohjattavilla RC-autoilla ja Ura-autoilla sekä perinteistä Rallia.
Näiden lisäksi meillä on harrastetaan myös Driftingiä, Jokkista, Kartingia, Rallisprintiä, Rata-autoilua ja Tasanopeusajoa. Vai voisitko liittyä kilpailujen tekijöihin, talkoisiin tai toimitsijaksi?
Tutustu toimintaamme ja liity seuraamme.
Drifting

Drifting on moottoriurheilulaji, jossa kilpailijat ajavat takavetoisilla autoilla ja pyrkivät ajamaan mahdollisimman tarkasti ja hallitusti radan mutkissa, ohjaten autoa sivuluistossa asvaltilla.
Drifting-kilpailut koostuvat karsinnoista ja finaalikierroksista, joissa kuljettajat pyrkivät saavuttamaan korkeimmat pisteet tuomareiden arvioimien kriteerien perusteella.
Drifting on jännittävä, vaativa ja viihdyttävä laji, joka vaatii kuljettajilta paljon taitoa, keskittymistä ja rohkeutta.
Lue lisää Driftingistä AKK:n sivuilta
Jokkis

Jokamiehenluokka, Jokamiesluokka eli Jokkis, rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Jokkis on edullinen ja suosittu autourheilulaji, joka mahdollistaa kilpa-autojen rakentamisen lähes mistä tahansa siviiliautosta. Kilpailemaan pääsee jo 15-vuotiaana suoritettuaan JM-tutkinnon, ja kilpailuja järjestetään noin 100 eri puolilla Suomea. Kilpailut suoritetaan pudotusajona, ja huipputasolla ajetaan Suomenmestaruuksia viidessä eri luokassa. Kilpailun jälkeen käydään ostotarjousmenettely, jossa autot ovat kaikkien kilpailijoiden ostettavissa 2000 euron hintaan.
Lue lisää Jokkiksesta AKK:n sivuilta
Karting

Karting on monille lapsille ja nuorille ensimmäinen autourheilulaji. Se tarjoaa nuorille mahdollisuuden luoda peruspohjaa ja harjoitella taitojaan muutakin autourheilua varten. Kyseessä on myös aito kilpaurheilulaji, jossa voi kehittää uraa iästä riippumatta.
Kartingissa ajetaan FIA:n maailmanmestaruudesta, joten se tarjoaa loistavat mahdollisuudet kehittyä lajin sisällä. Karting on nopeatempoinen ja haastava laji, joka tekee siitä myös erittäin mielenkiintoisen seurattavan katsojille.
Suomessa on yli 50 ulkorataa ja sisäkarting-halleja ympäri maata, joten lajin pariin on helppo päästä. Karting-auton ajamisen voi aloittaa jo hyvin nuorena ja pojat ja tytöt ajavat kilpaa samoissa luokissa.
Muun muassa suomalaiset formulakuljettajat Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen ovat aloittaneet uransa kartingista. Laji sopii niin ammattilaisille kuin harrastajillekin ja menestyminen vaatii urheilijamaisen elämäntavan.
Rallisprint

Rallisprint on yksi Suomen kansallisista peruslajeista, jota ajetaan noin 50 kilpailun verran kauden aikana ympäri maata.
Kilpailut järjestetään eri alustoilla ja radat ovat yleensä noin 2000-4000 metriä pitkiä, muistuttaen rallin erikoiskoetta. Kilpailijat jaetaan kokemuksen ja taidon perusteella eri luokkiin, kuten juniorikuljettajiin, yleiseen luokkaan ja nuorten luokkaan.
Kilpailussa voidaan käyttää myös II-ohjaajaa sekä nuotteja, jos käytössä on rallin sääntöjen mukainen auto.
Kilpailu etenee siten, että kuljettaja ajaa saman reitin kaksi tai kolme kertaa määrätyssä järjestyksessä ja paras aika on hänen lopullinen tuloksensa.
Kilpailukalusto vaihtelee huipputason uudesta rallikalustosta vanhempaan ja edullisempaan kalustoon harrastajatasolla. Lajin SM-sarjassa kilpaillaan kuudessa osakilpailussa, joilla ajetaan lumella, asfaltilla ja soralla.
Rata-autoilu

Rata-autoilu on suomalaisen autourheilun yksi vahvoista lajeista. Suomalaiset ovat menestyneet jos vuosikymmeniä Formula 1 -sarjassa.
Kilpailu-ura rata-autoilussa alkaa yleensä kartingista. Rata-autoilu tarjoaa mielenkiintoisia formula- ja ”koppiautoluokkia”. Lajiliiton valmennustoiminta on tuottanut menestyneitä kuljettajalupauksia usean vuoden ajan.
Suomessa on viisi moottorirataa, joilla ajetaan niin SM- kuin kansallisella tasolla. Rata-autoilun suosituimpia luokkia ovat V1600, V8Thunder, Legends, The Gran Turismo ja BMW Xtreme-merkkiluokka.
Historic Race Finlandin järjestämä oma sarja harrastekilpureille kerää runsaasti kiinnostuneita harrastajia. Lajin monipuolisuus ja eri luokkien valikoima houkuttelevat niin nuoria kuin vanhojakin kuljettajia.
Tasanopeusajo

Tasanopeusajo on mielenkiintoinen autourheilulaji, joka kasvattaa suosiotaan Suomessa.
Laji sopii kaikille autourheilusta kiinnostuneille, sillä harrastamiseen sopii sekä vanhat tieliikennekelpoiset ralliautot, urheiluautot että tavalliset henkilöautot.
Kilpailijat ajavat reitin tiekirjan mukaan, johon on määritelty keskinopeus erikoiskokeille, nopeuspyynnit vaihtuvat erikoiskokeiden eri vaiheissa.
Kilpailijoiden etenemistä seurataan tarkastuspisteillä, joilla vaaditaan täsmällisyyttä sekunnin murto-osien tarkkuudella. Kilpailijoiden on saavuttava tarkastuspisteille täsmälleen määrättynä aikana, muutoin he saavat aikasakkoa.

Historic Rally Trophy -sarjan kilpailut ajetaan suljetuilla teillä historic-rallikilpailujen yhteydessä.
Tasanopeus sopii kaikille autourheilusta kiinnostuneille, entisille autosuunnistusta tai rallia harrastaneille, mutta myös aloitteleville ralliharrastajille. AKK:n alaisissa kilpailuissa auton tulee olla historic-ikäkausien mukainen, ja sen tulee olla luokiteltuna historic-ikäkauteen J (-90) saakka.
Kilpailuissa ajetaan tieliikennelainmukaiset renkailla ja auton tulee olla tieliikenteeseen katsastettu. Kartturilta ei vaadita ajokorttia.
Tasanopeusajo on kilpailumuotona tasapuolinen, sillä vaaditut keskinopeudet ja tarkastuspisteet pyritään asettamaan siten, että ajaminen on vähempitehoisella autollakin ajavalle mielekästä ja tasapuolista.
Lue lisää tasanopeusajosta Historic Rally Club Finlandin sivuilta.